diumenge, d’octubre 29, 2017

SIMO Educación 2017

Enguany he estat al SIMO per cinquè any consecutiu, els cinc anys que es ve celebrant.

Si bé les quatre primeres edicions les vaig viure de forma molt diferent, aquest curs, com l'any passat l'he pogut gaudir sense més obligacions que la d'un visitant, recollint idees, recursos, eines... que tard o d'hora de ben segur que em seran de força utilitat. I de nou, com el curs passat, hi vaig assistir amb tot l'equip directiu del CFA Palau de Mar, amb l'@araujilloM i l'@montseabelló.




L'objectiu d'aquesta entrada, en conseqüència, és doble. D'una part la de recollir l'experiència, i de l'altra fer-la extensible a tots els companys i companyes de claustre.

Comencem per les activitats.

Cal dir que, en el marc d'aquesta edició del SIMO es van organitzar unes jornades exclusives per a directors i rectors de les institucions educatives, "La dirección como motor imprescindible en la transformación educativa del centro", que consistien en tres sessions en les quals es presentava, en cada una d'elles, una part més teòrica i un cas pràctic relacionat.

I fou justament amb una d'aquestes sessions amb que vàrem començar la nostra participació al SIMO.

Dimecres, 25 d'octubre

Detonadores de la transformación digital de los centros educativos. Aitor Mensuro (@Mensuro), brand manager de competencia digital docente, consultor y coach en competencia digital. Una interessant reflexió sobre las necessitats competencials dels docents, per tal d'afrontar la transformació digital del centres educatius i quins canvis ha d'afrontar els equips directius i l'organització del centre. En aquest cas, el cas pràctic va anar a càrreg del Colegio San Gabriel, de la mà de Sofía Temprado.



La matinal va continuar amb un dels plats forts del SIMO 2017:

¿Qué es neuroeducación? De la emoción al conocimiento, amb Francisco Mora (@morateruel). Una interessant disquissió sobre la informació que aporta aquesta disciplina sobre la forma d'aprenentatge dels humans i de com podem utilitzar aquest coneixements per a dissenya estratègies d'aprenentatge més efectius. De fet, com recull el programa del SIMO "La Neuroeducación es una nueva visión de la enseñanza basada en los conocimientos acerca de cómo funciona el cerebro, persigue delimitar bien los períodos del desarrollo cerebral del ser humano teniendo en cuenta que cada niño requiere un tiempo y una maduración diferente. La idea es poder acotar bien estos periodos y su plasticidad, además de encontrar las enseñanzas que más encajen en ellos en función a la maduración sináptica y mielínica de los diferentes circuitos o redes neuronales que codifican para funciones específicas"

En el vídeo següent Mora desgrana algunes de les idees que també va exposar en la seva intervenció al SIMO.




Ja per la tarda, vàrem poder conèixer una experiencia formativa que va tenir lloc al CEIP Santa Florentina La Plama de Cartagena

Dinamizar un claustro para el cambio. Juan Expósito va explicar-nos el trets bàsics d'una formació en la qual una bona part del centre van realitzar diverses activitats amb un important rerefonts lúdic, per tal d'aprendre a utilitzar diverses eines TIC i la seva aplicació en el marc de les metodologies actives que s'impulsen al centre.

Una de les coses que més valoro del SIMO és aquesta gran varietat de xerrades que et permet combinar conferències de teòrics de l'educació, generalment del món de la universitari, amb experiències d'aula de companys i companyes que en situacions gens fàcils lluiten per tirar endavant propostes de millora de l'aprenentatge dels seus estudiants. I una bona mostra d'aquesta varietat, son les xerrades a les que vàrem assistir aquest primer dia: un consultor provinent del món de l'empresa, un professor universitari, un mestre d'escola i, per acabar, un asesr TIC d'un centre de professors.

"Tierra a la vista". Gamificación educativa con TIC. Fernando Posada (@fernandoposada), asessor TIC del Centro de profesores de Lanzarote. Es tracta d'una experiencia de gamificació educativa, amb l'ús de les TIC, en la qual els professors poden experimentar, de forma lúdica, amb diferents eines que poden ajudar a dinamitzar les clases. A banda de l'experiència pràctica, també es van anar desgranant els trets més destacats de la gamificació i, en especial, del seu potencial per a motivar a l'alumnat. Sens dubte, per a mi, una de les activitats més enriquidores d'aquesta edició del SIMO. La informació del taller està recollida al blog canalTIC.com




Dijous, 26 d'octubre

El dijous, com el dimecres, va començar amb una de les activitats programades dins de les jornades adreçades als equips directius.

Reinvent the classroom (RTC) – La transformacións de espacios que fomentan el aprendizaje por projectos. Moussa Boumadan (@moussaboumadan), professor doctor en el Dpt. De Didàctica i Teoria de l'educació de la Universidad Autónoma de Madrid. La ponencia va permetre presentar el projecte Reinvent the classroom i reflexionar sobre la importancia del disseny dels espais i del mobiliari com a motor de la transformació dels centres educatius, especialmente pel que fa a la implantació de la cultura "maker" en l'educació i de l'aprenentatge basat en projectes. El cas pràctic va anar de la ma de José Márques Vicente de les Fundacions SAFA de Loyola.


A continuació va venir un altre dels plats forts d'aquest saló, en Roger Shank.

¿Inteligencia Artificial en Educación? ¿Como podría ayudar a cambiar el sistema educativos? Roger Shank, docent i investigador nord-americà, expert en Psicologia cognitiva i intel·ligència artificial. Fidel als seus postulats, Shank va criticar el sistema educatiu basat en l'aprenentatge memòristic i fent una comparació amb les habilitats dels oridnadors actuals, va anar reflexionant sobre les competències que han d'adquirir els estudiants per adquirir els coneixements que els cal adquirir per afrontar els reptes professionals i personals.

En el vídeo següent, és recull la conferència que va impartir Shank a Mèxic, convidat per la Fundación Telefònica, a la qual va fer referència durant la seva intervenció al SIMO.



Amb això va acabar al matí. Per, la tarda, a l'espera de la presentació d'en @ftsaez, sense saber com, passejant pels estands vàrem anar a parar fins al de l'Edutechcluster, on s'estava parlant de les impressores 3D, per part de la botiga d'impressores 3D EntresD.

La revolución de la impresión 3D y como hacerla llegar al aula. Maria Torras (@mariasiamiss). Una interessant presentació sobre les possibilitats de la impressió 3D farcida d'idees, recursos, aplicacions. En definitiva, una activitat no programada, però que va resultar d'alló més interessant.



A continuació, a l'auditori, estava programat un altre dels plats forts de la jornada del dijous.

¿Competencia digital de individuos o de centros? Superando los límites del discurso de las competencias a través de la tecnología. Fernando Trujillo, profesor de la Universidad de Granada y socio fundador de Conecta13. Al llarg de la xerrada, Fernando, va analitzar reflexionar sobre les competències del professorat per portar endavant els canvis que requereix el sistema educatiu, però també com aquesta competència ha d'anar més enllà de l'àmbit personal per a crear centres competents per a gestionar el canvi.

Divendres, 26 d'octubre

El matí del darrer dia era complicat, ja que a primera hora es solapaven les xerrades que més ens interessaven: @garbinelarralde@mudejarico i @NewsNeus@balhisay... Finalment la solució va ser dividir-nos: la M. Àngels i la Montse van anar a veure a en Juanmi i la Neus i jo a la Garbiñe i a la jornada per a equips directius.

No me cuentes historias... ¡Dibújamelas! Garbiñe Larralde (@garbinelarralde), docente en el Colegio Jesús Maria de Bilbao. La presentació va girar entorn l'experiència portada a terme durant dos cursos en l'asignatura de fonaments de l'art 1 i 2, amb l'ús del Visual Thinking. Aquesta medotología d'aprenentatge permet activar una comprensió dels continguts que afavoreis la creativitat i la generació de connexions per al foment del pensament crític, tal com mostra l'esquema següent, realitzat per Garbiñe. Imprescindible el seu blog Enseñar y aprender.

Nuevas formas de comunicación en una escuela hiperconectada: del Big Data al Visual Thinking. Neus Lorenzo (@NewsNeus), cofundadora de La Transformation Society i Juanmi Muñoz (@mudejarico), codirector de l'Observatori d'Innovació Tecnológica y Educativa (ODITE). Les noves formes de comunicació i el desenvolupament de noves tecnologies (Internet de les Coses -IoT-, Big data,...) permeten visualitzar i analitzar la informació des de noves perspectives. El taller analitza com es pot realitzar la transferència d'aquests procesos al món educatiu.

La innovación educativa es un territorio hostil. Jose Maria Ruiz (@jmruiz) Director de IES Cártima. Tenia ganes d'escoltar a en David Álvarez (@balhisay), però una indisposició va deixar tota la ponència en mans del director de l'institut guanyador del Premio Escuelas para la Sociedad Digital 2015 de Fundación telefónica. La presentació va ser una lliçó de  realisme, de coherència i de sentit comú, en la qual, a través de l'experiencia de l'IES Cártima es van anar desgranant les dificultats que entranya conduir un centre educatiu cap a la innovació educativa i com, tot i les enormes dificultats que es van trobant pel camí, sempre és possible trobar solucions imaginatives i anar-les superant. Per mi, juntament amb el taller de gamificació d'en Fernando Posada, una de les experiències més inspiradores de tot el SIMO. Podeu accedir a la presentació fent clic a la imatge o a través d'aquest enllaç.




Ara bé, SIMO és molt més que les activitats que s'hi programen, ja que cada cop són més les empreses que hi estan presents d'una manera o altre i que permeten contactar amb potencials proveïdors o veure les novetats en matèria de tecnologia educativa. Se'ns dubte les necessitats, d'un any a un altre canvien en funció de la situació de cada centre, però en aquesta edició, teniem entre cella i cella diversos temes: comunicació amb l'alumnat, impressores 3D, dispositius de càrrega i emmagatzematge dels iPads, mobiliari per adaptar les aules al treball cooperatiu... Faig un petit recull de les empreses que ens poden ajudar en aquests temes:
I per acabar, una de les coses més interessants d'aquestes trobades: el networking. Retrobar-se amb d'altres persones del món educatiu i compartir una estona, per breu que sigui: @AlAlameda@AgoraAbierta@Juancarikt@antonio_guirao@pephernandez@manolitotic@Robotica_rocio@garbinelarralde@NewsNeus@mudejarico@juannunezc@AuraPPerez@antoniromero@GonzaloETC@ftsaez@Isidro,... i per descomptat l'equip de Educacion 3.0: @JavierPalazon@susanavel3_0@anaayala3_0, (i els que de ben segur em deixo).

I parlant d'en  @pephernandez, el podeu escoltar en aquest podcast de Radio 5: SIMO Educación 2017: la tecnología para enseñar